Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

1 jam 10 minit...

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر


"Apakah manusia mengira bahawa mereka kan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang2 sbelum mreka, maka Allah pasti mngetahui orang2 yg benar dan pasti mengetahui orang2 yg dusta." (Al-ankabut:2-3)

keringat dingin mmbasahi tubuh,, dahiku b'kerut2, mataku mula menyepet mnahan terik sinar panahan mentari. sungguh bahangnya ibarat mmbakar sluruh p'mukaan kulitku. tmbhn pula, suasana di IP skrg yg sdg mlakukn construction. lori kluar masuk dgn bunyi bising dan habuk debu b'terbangan...

"AlaA, kak. tlg hntikn printer 2. t'salah tekan la." "hah? xblh la dek". ikon printer pd PC diklik.. Allah, lg byk die print rupenya... mataku mnatap layu mlihat helaian dmi helaian muka surat yg sama kluar dr mesin pncetak di k0perasi.. Allah, aku mula mngeluh.. "kak, camne ek kak. sy nk guna lima helai je.. ni dh 60 helai... " "uhm, jap ye dek. akak tnye kak ina.."

"Rm10.." "sparuh harga xblh ke kak.. sy nk print 5 helai je actually.. t'slah tekan quick print.. patut pilih page dl.. nk cpat td.." "xblh dek, die pkai meter.. nanti bos akak tanye.." "boleh la kak..byk RM10 tu..lgpn, sy nk gune 5 helai je..." kak ina yg tampak serba salah t'paksa mnolak.. "kalu slah mesin tak pe dek..tp, salah adek ni.."

sekeping kertas merah kuhurkan.. hati tak mrelakn.. Ya Allah, aku mula longlai.. mlangkah mnuju kpd kwn2ku yg tlah lama mnanti di dlm kantin.. fikiran b'kecamuk.. mlm td b'tungkus-lumus mnyiapkn xcmnt yg xhenti2... t'masuklah xcmnt yg direject olh pnsyrh..pukul 5a.m... printer pulak mnguji ksbrn.. rosak,,, kalu tak, memg printer ko0p..i'll say s0rry.. astaghfirullahal'azim... aku cuba mncari titik kkuatan di dlm diri... sabar2............ ini ujian dr Allah, mgkin juga teguran.. namun, entah mngapa, aku msih tak dpt mnerima hakikat.. tmbhn pula, aku br shj turun ke asrama utk mngambil model bicepcial yg kumpulan kami kne wat..utk projek anatomi..turun asrama, dh le kne guna 103 anak tangga..then naik pulak... penat..

lepas makan, turun asrama balik, sbb t'tinggal lampiran...nek balik..tuk hntr kt kwn sekumpulan.. spnjg naik turun tangga..aku cuba mnasihati diri... azan b'kumandang tatkala kakiku melewati kwsn hdpn surau.. Allah.. dh zohor.. kne cpat ni.. bibir mngukir senyum dan mmberi salam kpd shbt2 yg ditemui spnjg jln.. nmun, gelodak hati..hanya Allah yg tahu.. bgitu byk ujian yg mnimpa... tatkala mlangkah mnuruni anak2 tangga utk kmbali ke asrama.. aku cuba mnahan hiba.. Ya Allah, terima kasih ats teguranMu.. mgkin aku lalai dr mngingatiMu.. Ya Allah, Kau redhaknlah aku utk mnerima ujian yg sekecil ini.. sungguh aku lemah.. ibarat dibaling dengan sebiji biji sawi.. t'lalu cpat aku mlatah.. tegar aku mrungut dgn iradatMu.. Ya Allah, ampunilah aku.. sungguh aku tlah mnzalimi diriku..

daun pintu bilik dikuak... di p'labuhan hamparan sejadah rindu ku titipkan keluhan rasa..b'sama rintik air mata mghrp ampunanMu.. sebigini lemah imanku Ya Allah, mmerlukan 1 jam 10 minit utk mnerima takdir drMu.. aku tewas smudah itu.. Namun, Ya Allah, aku syukur atas embun ksedaran yg Kau kurniakn..dgnnya ku mula mrenung ke dlm diri..sungguh tidak Kau uji makhlukMu mlainkn sbg tanda cinta dan kasihMu.. sbg 1 tarbiyyah utk aku mnyedari btapa hinanya ku di hdpnMu...

malu aku utk mnghdpMu,,,kutunduk mmohon drMu.. sebgitu lama masa yg kuperlukan utk mnerima takdirMu yg skecil itu.. Ya Rahim...ajarkan aku tntg taqwa...

(kisah benar: dr s0rg hamba Allah)

Leave a Reply