Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

da'wah faily

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

bismillahirrahmanirrahim..

salam bar0katillah 'alaik,

Subhanallah, walhamdulillah, wa Lailahaillallah wallahuakbar...

lama jugak rsnya ana tak menjengah ke blog sndiri. maklmulah, musim cuti p'sekolahan ni, byk p'kara yg p'lu diuruskan di rumah ~.^

kalau di IPG, urusn da'wah t'sasar dlm lingkungan masyarakat yg majoritinya t'diri dlm klgn mahasiswa2.. di rumah, tiada kata cuti utk da'wah. psanan kpd diri ana sndiri. usaha mmbw tarbiyyah ke dlm rumahtangga sewajarnya mnjadi pangkal da'wah. masa sih, dgn org lain kita mngajak mereka utk saling b'temu dlm meraih cintaNya..sdg kita mmbiarkn saudara yg sedarah daging dgn kita di blakang?


DI MANA KITA BERADA, DI SITU 'DIA' ADA..

astaghfirullah...

dlm kejenuhan serta muhasabah yg pnjg, ana jd t'fikir. mengapa, kita t'lalu mudah utk futur sbaik tiba di rumah? tilawahnya tidak sehebat ketika di IPG.. spt ada kelengahan dlm mnunaikn ibadah.

kpd siapa jari ingin dituding? apakah kefuturan ini disbbkn 'Dia' jauh dr kita?? atau kita yg mnjauh? sdangkn di mana shj bumi dipijak, takkan p'nah kita bebas lepas dr pndgnNya. justeru, mngapa racun futur ini b'tandang datang?? sdg ketika kita tidak b'ada di rumah..culas dlm ibadah itu bisa ditangani dan ditanggapi dgn baik.. astaghfirullah.. apakah keikhlasan hati tlh t'noda?

ya, ana b'tanya pd diri... ikhlaskah ana dlm b'ibadah pdNya?? bukankah keilhlasan itu akn mnghadirkn rasa kedahagaan kpd titis embun kasihNya? yg akn mndorong rasa taqarrub dlm diri utk mnatap wajahNya?

huh, mungkin krn beratnya istiqamah itu...hingga Rasul s.a.w sndiri beruban kepalanya saat kalam Allah perihal istiqamah itu dturunkan..


DA'WAH KELUARGA

bagaimana?





mgkin antunna punya pndpt sndiri.. namun, medan amal ini lbh tinggi cabarannya. mmbw fikrah ke rumah ibarat 1 fenomena yg rencam.

justeru? b'hikmahlah...

sbg cth, barangan boikot. kalau di rumah ana sndiri... Alhamdulillah mak ana b'jaya kurgkn pnggunaan brgn boikot terutamanya di dapur rumah. mujurlah kesedaran dan rasa perihatin t'hdp rkyt Pelestin 2 dh ada dlm diri kluarga ana. adik ana sendiri yang tolong tampal senarai boikot di softbord dapur :) Alhamdulillah. but off course, tak semua kita dapat elakkan.. ;)

ta'lim..
if di IPG kita wat ngan mad'u2 kita.. kali ni, mad'u2 kita adlh keluarga2 kita. Alhamdulillah, parents ana suka buat diskusi.. dalam kereta, sambil berkelah.. time tu la nak selit2 kisah2 perjuangan Islam. tapi bila dengan ayah ana ni, banyak topik politiklah pula. huhu~


akhlak..
tunjukkan akhlak yg baik serta rajin2kanlah mmbantu ibu bapa kita.. lembutkan bicara.. n jgn lupa.. ungkapkanlah p'kataan sayang kpd mereka. mungkin ada dlm klgn kita yg susah nk wat p'kara ni. tp, lafaz sayang 2 bisa mnjadikan api spt ais!!

"Mak, kakak sayang mak!"
"Ayah, kakak sayang ayah!"
"Abang, kakak, adik.. i luv u all!"

berkongsi

perkenalkanlah nama2 akhwat.. ajak akhwat datang rumah. dan selalu2lah sebut nama mereka supaya ibu bapa kita tahu dan yakin dengan siapa kita bersahabat. selalu-selalulah juga maklumkan kebaikan2 yang diperoleh dari jemaah.

"Alhamdulillah, mak, ayah.. dah dapat rumah sewa. ISMA tolong carikan."
 

"Alhamdulillah, mak, ayah.. time rumah kena pecah hari tu.. ISMA ada bagi donation suruh pasang grail pintu"

(dialog di atas adalah apa yang anak cakap sendiri dengan parents ana..sampai mereka yakin bahawa jemaah Islam ini memberi banyak manfaat kepada anak-anak mereka)












wallahua'lam

Leave a Reply