Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

dia menarik-narik kakiku??

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر


Bismillahirrahmanirrahim....


salam barokatillah 'alaik, biidznillah...jom kita selusuri kisah seorg yg teguh imannya..dialah pemilik nama Sa'id ibn Jabir..


Beliau adalah generasi tabiin yg hidup pd masa kkuasaan Al Hajjaj ibn Yusuf Ats tsaqafi, yg dikenali sbg seorg yg zalim & suka mnumpahkn drh. Sa’id mrupakn org yg menentg kzalimannya hgg dtgkp & dihukum mati. Uhm, insyaAllah kte sama2 hayati dialog As-syahid Sa’id ibn Jabir dgn al-Hajjaj ni:


Al-Hajjaj : Siapa namamu? (sbnarnye die tau)


Sa’id : Namaku Sa’id ibn Jabir. (Sa’id= bahagia, Jabir=utuh)


Al-Hajjaj : Tp syg, dirimu xspt namamu, justeru kau sgsara (vs bahagia) & hancur (vs utuh)


Sa’id : Ibuku lbh tau tntg nama i2 ktika mmberikannya pdku.


Al-Hajjaj : (dgn geram) Engkau sgguh sgsara & tlh mnygsarakn ibumu.


Sa’id : Sesugghnya org yg sgsara adlh dia yg mnjdi bhgian dr pghuni api nraka. Apkh engkau dpt mliht ke masa dpn (akhirat) yg misteri i2?


Al-Hajjaj : Aku akn mgganti duniamu dgn api yg mnyala.


Sa’id : Demi Allah, kalau engkau mmpu lakuknnya, aku pasti mnjadiknmu sbg tuhan yg akn dsmbh slain Allah.


Al-Hajjaj : Lantas, mgp kau lari drku?


Sa’id : Aku lari mninggalknmu ktika aku takut kpdmu. (Asy-Suara; 26:21)


Al-Hajjaj : Hai Sa’id, pilihlah sndiri jln kmatianmu!


Sa’id : Justeru, engkaulh yg harus mmilih jln kmatianmu sndiri. Engkau xakn blh mmbunuhku mlainkn Allah yg akn mmbunuhmu!


Al-Hajjaj : Aku psti akn mncincangmu yg blum p’nah aku lakukn kpd org lain & x aksn p’nah mlakuknnya lg slain kpdmu!


Sa’id : Kalau demikian, silaknlah; engkau mrampas duniaku, & aku pn mrampas akhiratmu! Al-Hajjaj xmampu mmpengaruhi kteguhan lelaki mulia ini.. Dia lalu mmerinthkn pgwlnya utk mnyeret & mmbunuh Sa’id. Sa’id mntertawakn (kekesaln) Al-Hajjaj yg kmudian b’lalu mninggalknnya.


Al-Hajjaj smakin geram.


Al-Hajjaj : (dgn pnuh mrh), Apa yg engkau t’tawakn?!


Sa’id : Aku mntertawakn kberanianmu malawn Allah, sdgkn Allah amt bijaksana kpdmu!

Kmarahan Al-Hajjaj kian mmuncak & b’teriak pd pgawal.


Al-Hajjaj : Penggal dia!!


Sa’id : Hadapkn aku ke arh kiblat. (pr pgwl Al-Hajjaj mengacukn pedg di leher bliau)


Sa’id : Sesungguhnya aku mghdpkn wajhku kpd Dzat pncipta langit & bumi dgn lurus & b’serah diri (kpdNya), & aku tidak t’masuk org2 yg musyrik.


Al-Hajjaj : Palingkn wajahnya dr arh kiblat!


Sa’id : Dan kpunyaan Allah-lah timur & brt, mk ke manapn kamu mghdp di si2lah wajah Allah… (Al-baqarah; 2:115)

Al-Hajjaj : Balikkn wajahnya!


Sa’id : Dari bumi (tanah) i2lah Kami mnjadikn kamu & kpdnya Kami akn mgmbalikn kamu & drpdnya Kami akn mengeluarkn kamu pd kali yg lain. (Taha; 20:55)


Al-Hajjaj : Penggal dia! Scepat i2 mulutmu mgucp kata2 Al-quran, wahai Sa’id ibn Jabir…!


Sa’id : Aku b’saksi bhw tiada Tuhan yg dsmbh mlainkn Allah & Muhammad adlh utusanNya. Lakukanlah wahai Al-Hajjaj, aku mnjamin akn mnjumpaimu nanti pd hr kiamat. (kmudian dia b’doa), Ya Allah, jgn timpakn ini kpd siapa pn setelahku.


Akhirnya Sa’id mati dipenggal..


Syahdan, stlh kmatian bliau, Al-Hajjaj spt org gila yg b’teriak2 stiap mlm, “Apa yg tlh kulakukn kpd Sa’id ibn Jabir. Stiap kali ak tdur, dia mnarik2 kakiku..!”

15 hari kmudian, Al-Hajjaj pn mati. Apa yg mnimpa Sa’id xp’nah t’jadi lg kpd org lain (spt apa yg bliau doakn)

Leave a Reply