Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Travelog Seorang Aku

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah, stlh skian lama blog ini direhatkn ats sbb kekangan waktu & ksmptn...ana msih lg dberi izin utk b'kongsikn ssuatu yg hakikatnya sbg sbuah renungan diri ana sndiri.

stelah hmpir 2 bulan b'cuti, skembalinya ke IPG pastinya mnuntut kesibukan dgn urusn da'wah & plajaran. kesibukan yg sntiasa mncetuskn rasa syukur dlm diri..subhanallah, andai tarbiyyah ini tidak b'tndg dtg ke dlm sanubari ana...mgkin shj ana tidak mmpunyai kkuatan utk mneruskn p'juangan ini..mungkin shj hanyut dibuai keseronokan yg dihidangkn di hdpn mata di tgh2 kotaraya ini..



1 KELAZIMAN

sudah mnjadi satu klaziman apabila smester baharu b'mula di IPG. sesetengah pnsyrh akn cuba utk mngenali stiap anak didik yg bil x mlebihi 25 org pn dlm 1 tutorial. cukup mlalui snarai nama dan gmbr bg mnjimatkn masa. b'beza dgn pd zmn p'sekolahan dhl atau pd semester 1 sms p'sedian dhl...

plbg maklumat diri diberikan..nama, asal, hobi dan apa shj yg ingin dikongsikn. "sila p'kenalkn diri anda..." begitulah antara arahan lazim yg dberikn olh pnsyarah. andai direnung, soalan t'sbut blh diolah spt ini.. "siapa anda?"

p'kara yg ringkas dan xp'lu dipnjg2kn.. namun, entah mngapa bg ana mksud soalan itu ckp mndlm. siapa ana? ya, siapa ana sbg seorg hamba, anak, plajar, umat islam, warganegara dsb...?

hari ini, ana cuba mnjwb p'soalan itu sbg renungan diri dlm pnuh kehinaan...

*******************************************************


TRAVELOG SEORANG AKU..


namaku bukanlah seindah nama2 ahli syurgawi, namun nama inilah yg diberikn olh seorg ibu dan ayah dgn penuh kasih, doa dan pgharapan... umurku tlah pn mncecah 22 tahun...namun, sukar skali utk aku mnghitung usia yg tlah aku abadikan dgn pnuh rasa tawadhu' dan khambaan sbg hambaNya yg taat, sbg seorg anak yg patuh, seorg umat yg sabar dlm mnymbung p'juangan Rasulnya..

mnjadi hobiku utk mngumpul sbanyaknya buku2 islami dan ilmiah.. kukira2, hmpir mncecah 100 buah..namun, aku gagal mncari waktu yg sbaik2nya bg mghabiskn bacaan dgn pnuh kfahaman dan pghayatan. khatam s'ta mghdm stiap isi kandungannya ibrt 1 kpayahn bgku.. sgguh, aku tlah b'laku zalim pd ilmu yg t'calit pd tiap helaian buku itu.

cita2ku kini utk b'gelar seorg guru... namun, seringkali aku lupa akn cabaran dlm mndepani generasi pasca merdeka yg pnuh liku ini. aku lupa bhw aku p'lukn sbaik2 bekal dlm mndidik anak bngsa. merubah pndgn sinis dunia luar tntg agamaku, mmp'betul sgala auta yg mnjadi fitnah serta nanah atas kesucian amalan seorg umat. aku masih leka dlm keselesaan serta tiket jaminan kerja sdgkn aku sdg mmikul sbuah amanah yg akn dminta p'tanggungjwbn..

aku seorang yg penyayang dan penuh rs empati.. melihat shj kesengsaraan dan kpayahan umat manusia hatta makhluk yg tidak b'akal pasti shj mngundang tangisku. namun, aku tak p'nah punya upaya utk mmbantu skeliannya. tangisku takkan p'nah bisa mmadam duka mereka. rintihan hatiku takkan p'nah mmpu mngeluarkn mereka dr derita itu. renungan dlm pnuh keinsafan namun tangan msih gagal b'ada di atas dgn tangan yg di bwh sntiasa t'nanti2 suatu p'kongsian ni'mat anugerah Tuhan...Yang Maha Pemurah..

aku seorang yg brani..namun ketakutan dtg jua saat kemungkaran menyapa ruang mata. lidah yg petah b'bicara dlm slot pengisian atau undangan...sering jua kalah dan kelu sndiri saat diuji Allah dgn modal bicara sndiri. ya, spt biasa...aku hanya mnangis sndiri, mnyesali ketakutan dlm meluahkn kbenaran yg hakikatnya akn diminta p'tanggungjwbn. masih kub'kira2 sdg amanah Allah itu jelas dan mudah difahami.. serulah p'kara yg ma'ruf..cegahlah p'kara mungkar. mudah benar b'kata2, tetapi sbegitu beratkah utk dilaksana?

aku seorg yg baik hati dan b'sopan santun. namun, aku adlh insan kerdil lg hina. tidak bisa mmbalas tuba dgn susu. saat busur dipanah pd hati hingga luka yg dlm b'drh pedih....ungkapan "aku maafkan si fulan dan si fulan krn Allah..." trasa bgitu berat utk t'ungkapkan. rasa amarah bgitu mudh memadamkn kbaikan...namun, bgitu payah melupakn kburukn. bgitu mudh mlafazkn kejelekan namun, bgitu berat mmberikn pujian? Ya Allah, aku gagal mngenal ma'rifatMu..gagal mghayati sifatMu Yang Maha Pengampun..

aku seorg anak yg mncintai akan kedua orang tuaku. tawa mereka adlh tawaku.. tangis mereka ibrt racun bagiku. namun, jarang skali aku mnuturkn ungkapan sayang dan rindu kpd mereka. bahkan seringkali jua sikapku mghiris hati mereka.. saat b'dekatan...aku malu utk mlafazkn rindu. namun, saat b'jauhan hati direnggut sayu dek sbuah p'pisahan. arGgHhh.. andai aku bgitu mengasihi mereka, tntu sdaya upaya aku mnjaga nama baik mereka dgn akhlak yg mulia.. tntu shj aku kn sntiasa mnghargai dan mntaati mereka dlm senang mhupun payah.. agar sejuk rahim ibuku yg mengandungkn aku. agar keringat yg mngalir dr tubuh ayah b'nilai.

aku seorang yg....astaghfirullah... aku seorg hina dan kerdil di sisi Allah. itu shj. itulah aku. b'kejar2 utk mndptkn pndgn Allah, namun saham yg dilaburkn t'lalu sdikit. mungkin shj tiada nilai. namun wahai Rabb 'Alamin, aku adlh insan yg mncintaiMu..namun, aku jua keliru..mngapa saat aku ingat pdMu..sela masanya hanya smntara sdgkn waktu aku lupa pdMu lbh lama?

Ya Allah, Engkau tlah mmuliakn aku dgn islam... saat warna dosa t'lukis pd hamparan hatiku..Kau mnyelamatknku dgn kidung hidayahMu.. bgitu byk kpayahan yg kulalui dlm mndekatiMu.. namun kub'syukur Ya Allah, Kau mngjarkn aku erti sabar. biar ditertawakan..biar diuji kekuatan dlm mengakkn prinsipku.. aku masih ingin b'ada di jlnMu.. maka kasihanilah aku.. jangan Kau buang aku dr saf da'wahMu.. izinkan aku b'buat sbaik mungkin dlm menegakkn agamaMu.

aku ingin mnggembirakn dan mmbahagiakn smua yg di sampingku. namun, sering aku tewas dlm mncari dan mngenal erti tabah. Ya Allah, kau tlah slamatkn aku dr palitan cinta manusia pnuh dosa..lalu Kau uji dgn fitnah yg b'sisa lntrkn khilafku itu. namun, aku lbh b'syukur lntrn Kau beri kkuatan pdku dlm mnegakkn prinsipku. biarlah kisah dongeng yg disebarkn, cukuplah Engkau Yang Maha Tahu kisah sbenarnya...dan cukuplah Engkau sbg pengadil di akhirat kelak.

bebaskn aku dr derita duniawi..ujilah aku dgn khidupn yg mmbwa ni'mat syurgawi. agar tangisku...tawaku...hanya krnMu... agar doa dlm sujudku hanya b'isi doa bg mnghrpkn kecintaanMu...dakapan rinduMu Tuhan takkan sanggup aku lpaskn...

saksikanlah wahai skalian alam..akulah hamba yg msih gagal mnjadi sbaik2 hamba.. saat ini aku ingat, sbntr shj lg aku lupa.. maafkn hambaMu ini Ya Allah...


wallahua'lam...


Leave a Reply