Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

ajarkan aku tntg SABAR..

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim...


Wahai Tuhan yg menciptakn 7 tingkat langit, 7 petala bumi... Wahai Tuhan yg mninggikan arsy tnpa tiang..menegakkn gunung tanpa pasak.. Wahai Tuhan yg mnciptakan rembulan yg setia b'putar pd paksinya.. Wahai Tuhan yg mntadbir skalian alam.. saksikanlah aku hanya seorang hamba..


Tidakkah aku belajar dari sang siput..
biar berjalan perlahan, namun sang siput tidak p'nah b'putus asa..


Tidakkah aku belajar dari sang semut,
biar bersaiz kecil, namun sang semut sering sepakat bkerjasama..


Tidakkah aku belajar dari sang kekura,
biarpun berat tanggungan cengkerangnya, namun sang kekura redha mmbwnya ke mana2..


Tidakkah aku belajar dari sang burung,
biarpun t'paksa dlm kjenuhan mgnibas sayap utk b'gerak, namun sang burung adlh sang kembara yg byk ilmunya


Tidakkah aku belajar dari sang rerama,
pnantian itu mmbenihkan ksabaran, hingga akhirnya keindahan kan mnghiasi..


Tidakkah aku belajar dari semalu,
disapa angin lagikan mnguncup, inikan pula disntuh tangan manusia


Tidakkah aku belajar dari mawar,
kuntumannya smerbak, namun dipagari duri yg b'bisa..


Tidakkah aku belajar dari padi,
smakin berisi, semakin tunduk mnyembah bumi..


Tidakkah aku belajar dari manggis,
tampak hitam luarannya, namun suci isinya..apatah lg manis rasanya..

Tidakkah aku belajar dari pisang,
tumbuhnya hanya skali, matinya mmbuah benih...jasadnya mnyumbang pelbagai mnfaat..


Tidakkah aku belajar dari sang mentari,
sang setia mmbakar diri sjak Adam diciptakan, sabar itu 1 keindhn dlm mlaksanakn printah Allah...kelak di akhirat, sang mentari punya cagaran atas keihlasan dan pngorbanannya..


dan tidakkah aku belajar dari bumi,
biar dipijak sekalian pghuni, biar disakiti dek tangan manusiawi, di atas gandar masih b'paksi..di atas orbit masih mengelilingi.. hingga tiba saatnya nanti.. redha si bumi mghancurkan diri.. mmbawa mnusia b'temu Ilahi..



Ya Allah, rugilah aku skiranya mmalingkn wajah dari tarbiyyahMu melalui alam ciptaanMu. Ajarkanlah aku ni'mat SABAR akan takdir, SABAR akan kata2 manusia dan tingkahlaku mereka, SABAR akn rasa khilangan, SABAR akan rasa kepedihan, SABAR mnanti saatnya p'temuan antara Kau dan aku. Apakah telah cukup bekalku? Di hadapanMu, ku b'muhasabah diri...


FN: Salam Maulidur Rasul.. Ya Rasulullah, kami rindu pdmu.. kperitan yg kami rasakan dlm mngibarkn panji yg kau kibarkan tidaklah sehebat keperitan yg kau, ahlul bait dan para sahabat rasai.. Allahumma solli 'ala Muhammad!!

Leave a Reply