Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Gembira seorang SUFI

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

P'nahkah antunna mndgr 1 ungkapan bhw bala bg sseorg adakalanya mnjadi ni'mat bg org lain? Justeru, ana ingin kongsikan sbuah yg kisah yg p'nah ana bc sblum ini:

Pd suatu hari, ada seorg yg b'tanya kpd Ibrahim b Adham perihal pengalamannya dlm dunia sufi..

Pemuda : Adakah tuan guru p'nah mrasakan ssuatu yg mnggembirakn slama tuan mmasuki dunia sufi?

Ibrahim b Adham : Ya, ada. Saya p'nah mngalaminya dua kali..

Pemuda : Apakah hal t'sebut?

Ibrahim b Adham : Yg p'tamanya... p'nah 1 kali saya sdg mnumpang perahu dgn mmakai pakaian yg compang-camping dan rambut yg kusut. Tiba2 datang seorg lelaki tukang lawak, dia lalu mmperli, memaki dan menampar saya. Saya berasa gembira kerana dgn peristiwa itu, saya tahu btapa hinanya diri saya ini..

Pemuda : (menanti peristiwa yg kedua..)

Ibrahim b Adham : Yang keduanya.. Pd 1 malam, saya t'tidur di sbuah masjid krn badan t'lalu letih. Tiba2 dtg seorg lelaki (penjaga masjid), lalu dia mnarik kaki saya dgn marahnya. Lalu tubuh saya diheret dan dicampakkan ke luar masjid mlalui tangga ats hinggalah saya b'golek ke tangga yg paling bwh.. Kepala saya luka dan kaki saya patah.

Pemuda : (masih t'diam..menunggu Ibrahim b Adham mnyambung)

Ibrahim b Adham : Pd setiap anak tangga tempat saya jatuh, saya merasai pengalamn rohani yg meresap ke dm jiwa saya..lalu saya berasa amat gembira. Namun, apabila sampai pd tangga yg t'akhir..perasaan gembira itu b'tukar sedih kerana sudah tidak ada tangga lagi utk saya jatuh.. Maka saya tidak dapat merasakan lg nikmat spt itu.


******************************************************


Bagaimana pula definisi gembira bg kita? allahua'lam..

Leave a Reply