Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Warkah nukilan TAQwA

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, tsummalhamdulillah...
Setelah sekian lama jari jemari membisu dari menekan aksara2 yg menzahirkan rasa dan luahan kata..
Apa khabar saudara seaqidahku? Bagaimana keadaan imanmu?

Kedatangan Ramadhan Kareem ini tentu sahaja menyuburkan taman iman kalian bukan? Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar! telah masuk 12 hari.. dan Dia, sang kekasih yang setia..tetap mengizinkan nafas ini terus terhela dalam butiran molekul oksigen cinta di bulan penuh barokah ini..



Ya Allah, nanar benar seluruh jiwaku dalam merasakan rindu yang terajut dek lamaran rahmat, maghfirah dan keselamatan dari azab siksa api nerakaMu..tanpa segan silu, walau wajahku merona di balik sepertiga malamMu..luahan kata ini tetap kuingin seantero dunia mendengarkannya.. Ya Rahim, aku cinta padaMu!

astaghfirullahal'azim...CINTA? apa benar lisanku itu b'suara? atau hanya omongan yg lazim dr seorg yg b'gelar manusia? apakah telah kubuktikannya dgn rasa TAQWA? t'manggu kusendiri. biar titis jernih membasah pipi, menambah kedinginan rasa..tetap sahaja tidak mampu menghilangkan resah perihal p'soalan yg cukup berat ini. Apakah benar kau sudah menjadi HAMBA yg b'taqwa di sisiNya?

TAQWA, siapakah engkau?


************************************************



Assalamualaikum,

wahai ukhti, ahlan wasahlan ke bulan penuh barokah ini. sesungguhnya telah difirmankan olh Allah SWT, bhw perintah b'puasa itu adlh wajib untukmu dan ummat t'dahulu.. mudah2an dgn amalan ini, dikau kan menjadi hamba yg b'taqwa..

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa." (Al-Baqarah : 183)


Ukhti,  aku bisa menjadi 3 hal bagimu..


Yang p'tama, aku adalah ketakutan, kegerunan atau rasa ngeri (haybah) kpd Allah SWT dan janji2Nya. Ya, takut kepadaNya yg merupakan Tuhanku dan Tuhanmu..seperti mana yg telah Dia kalamkan dalam surah al-Baqarah: ayat 281;


وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ

“Dan peliharalah diri kalian dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kalian semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikit pun tidak didzalimi.” (2 : 281)



(hakikatnya, kepedihan azab Allah itu tidak mampu digambarkan olh akal manusia)


tatkala mata, lidah, tangan, akal dan hatimu ingin b'buat dosa..adakah kau menahannya dgn rasa takut kpd Allah? sehingga tidak sesekali kau berani memikirkan soal kemaksiatan itu, apatah lagi utk melakukannya. adakah saat kau ingin melakukan kemungkaran, kau melihat azab neraka yg meluap2??


Yang kedua, aku adalah ketaatan. hayatilah firmanNya dalam surah al-Imran: ayat 132 yang berbunyi;

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

"Dan ta'atilah Allah dan Rasul, supaya kamu diberi rahmat." (3:132)



(ketaatan: akur dgn kefahaman tanpa sebarang p'tikaian)

ketaatan ini akan lahir apabila kau mencintaiNya. apakah sudah kau mengenalNya utk belajar mencintaiNya? atau kau hanya pandai b'main kata2...? apakah ada seorang kekasih yg mengatakan dia cinta ttp b'malas2an malah b'kira utk b'janji temu dgnNya sekerap yg mungkin? apakah perasaanmu saat membaca surat cinta drNya? khayalkah? sebakkah? b'getarkah jiwamu?


dan yang ketiga, aku adalah penyucian hati daripada dosa. hal ini turut difirmankan oleh Allah Azza Wajalla dalam surah Annur : ayat yang ke 52 yg b'bunyi:

وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ


"Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan." (24:52)

(hayati erti wudhu' yg sbenar)
 
rasa ini mampu menjernihkan kolam hatimu. biar sekeruh manapun, rasa ini mmpu memadam segala jelaga. saat rasa ini hadir, kau kan merasakan kau ibarat baru dilahirkan dgn penuh kasih sayang.. dan saat itu, tangisanmu adalah syukur yg dihiasi sifat redha sehingga taqarrubmu hanya padaNya..


Itulah aku... salam ta'aruf dariku. Setelah mengenaliku, apakah dikau sudah punya tempat di hatimu utkku b'mastautin dgn ketiga2 rasa ini? atau dikau masih t'belenggu dgn noda dosa dan kemungkaranmu? semoga Ramadhan ini, mmpu mmbuka pintu  untukku memasuki laman hatimu.. agar aku kan mengharumkan taman cintamu kepadaNya dgn wangian syurga.. salam 'alaik ya ukhti..

************************************************


Allahurobbi... di manakah kedudukanku? T_T
TAQWA, jangan pergi!!!! jangan tinggalkan aku... aku ingin melamarmu menjadi suri di hatiku, selamanya...!

ramadhan, 1 muhasabah bagiku..
23 tahun, usiaku menginjak...namun, p'nahkan walau sesaat rasa hamba itu benar2 aku hayati dan zahiri?

bulan ini, bulan utk aku, dia dan kamu..sama2 menggandakan amalan. ini bulan hijrah, bulan tarbiyyah, bulan cinta ila jannah!

SALAM RAMADHAN KAREEM, SEMOGA DIPERTEMUKAN DGN MALAM AL-QADR..
seribu kemaafan si kerdil ini hulurkan, semoga usia terus dipanjangkan dlm ketaatan
segala indera dikuatkan utk b'amal kpdNya
la'allakum TATTAQUN..

allahua'lam T_T

Leave a Reply