Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

GURU PENENTU SURVIVAL UMAT

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillahilladzi hadaana lihadza wama kunna linahtadiya laulaa an hadaanallah..

Alhamdulillah, baru sahaja selesai Seminar i-Guru Nasional yang menghimpunkan hampir keseluruhan warga pendidik ISMA di seluruh Malaysia. Program julung-julung kali ini turut melibatkan warga guru pelatih di IPG dan IPT.


Program ini jelas menunjukkan keseriusan pihak ISMA dalam menjaga kebajikan warga pendidik dalam kalangan ahli. Selain itu, program ini menunjukkan keprihatinan pihak ISMA yang memperakui bahawa guru mempunyai tanggungjawab yang amat besar dalam membentuk generasi soleh dan solehah bagi memperjuangkan dan mengamalkan Islam secara keseluruhan, insyaAllah.

Peserta diberi pendedahan akan situasi dan kekhuatiran perihal masalah sosial yang berlaku dalam kalangan pelajar. Malah, turut didedahkan usaha pihak kufar bagi meracuni pemikiran anak muda dan menjauhkan mereka dari agama. Justeru, peranan guru diiktiraf bagi membantu menangani masalah ini.

Selain itu, para peserta diberi peluang mendengar pengalaman ikhwah dan akhwat yang berjaya menjalankan misi dan visi tarbiyyah di sekolah tempat mereka bertugas. Ikhwah akhwat juga diberi suntikan semangat agar merasa izzah dengan amanah yang telah Allah berikan, dengan memanfaatkan segenap peluang yang ada sebaiknya. Meletakkan matlamat da'wah yang ingin dicapai di sekolah masing-masing menjadi bukti bahawa ikhwah dan akhwat sedar akan fungsi tarbiyyah yang diperoleh.

Tidak ketinggalan, ikhwah dan akhwat diberi ruang untuk mengutarakan permasalahan dalam membawa imej daie di sekolah masing-masing. masalah guru-guru di SJK turut diberi perhatian dan amat menyentuh hati penulis..


Semoga usaha murni warga i-Guru diberkati. Resolusi yang diutarakan haruslah kita sama-sama sepakati dan berusaha untuk mendukungnya dengan penuh iltizam.Tambahan pula, tuan presiden telah meletakkan harapan dan kepercayaan yang tinggi akan kemampuan kita, warga pendidik yang ditarbiyyah.

Berbuatlah sesuatu atau kita akan menyesal saat dihadapkan di hadapan Allah kelak.


**************************************

Hujung minggu hadapan, insyaAllah akan berjaulah bersama anak-anak di SKS24 Shah Alam.. tenpat praktikum dulu. dah F1 dah mereka sekarang. Harap dapat terus sentuh hati mereka. Cuma, kali ni nampaknya ana kena lebih serius dalam mentajmi' dan memegang kemas pelajar murid di SJKC, tempat ana bertugas.

Demi ummat insyaAllah, ana datang!!!

Allahua'lam


 GURU PENENTU SURVIVAL UMAT

Leave a Reply