Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Haruman p'sahabatan...harus bijak k0k.. (^.^)

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر


Rasulullah saw mengingatkan umatnya agar berhati-hati dalam memilih teman berdasarkan kepada sabdanya yang bermaksud: "Seseorang itu menurut agama sahabatnya, maka seseorang Muslim itu hendaklah berhati-hati dengan siapakah yang harus dia pilih sebagai sahabat." (Riwayat Ahmad).

Ini bermakna jika temannya itu seorang yang baik dan soleh, maka temannya itu akan membantunya dalam menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai seorang Muslim. Sehubungan itu, Islam menyediakan garis panduan untuk memilih teman soleh dan sejati. Baginda saw mengajar kita memilih sahabat yang mendorong ke arah kebajikan dan amal soleh.

Teman baik, lagi soleh dan baik budi pekertinya akan mendorong kita untuk berakhlak mulia sepertinya. Sebaliknya, teman jahat hanya akan mendorong kita ke arah kejahatan dan kemaksiatan yang dimurkai Allah.

Persahabatan dengan teman soleh, lagi bertakwa akan menjulang temannya itu ke mercu kemuliaan dan kesejahteraan..berbeza pula jika sebaliknya.. Seorang ahli hikmah pernah menyatakan sesiapa yang ingin bersahabat dengan lapan jenis manusia, maka akan bertambah lapan pula akibatnya.
  • Pertama, sesiapa yang berkawan dengan dengan orang kaya, maka akan bertambahlah cintanya kepada dunia.
  • Kedua, sesiapa yang bersahabat dengan orang fakir miskin, maka akan bertambahlah rasa syukur dan reda dengan rezeki yang diperolehnya.
  • Ketiga, sesiapa yang bertemankan pemimpin, maka akan bertambahlah sombongnya.
  • Keempat, sesiapa yang bersahabat dengan wanita, maka akan bertambahlah kebodohan dan nafsu syahwatnya.
  • Kelima, sesiapa yang bergaul dengan anak atau kanak-kanak, maka akan bertambahlah sifat suka bermainnya dan membuang masa.
  • Keenam, sesiapa yang bersahabat pula dengan orang fasik, maka akan bertambahlah keberaniannya untuk berbuat dosa dan menangguhkan taubat kepada Allah.
  • Ketujuh, sesiapa yang suka bergaul dengan orang soleh, maka akan bertambahlah keinginannya untuk taat kepada Allah.
  • Akhirnya, sesiapa yang suka berkawan dengan ulama, maka akan bertambahlah ilmu dan sifat waraknya.

Leave a Reply