Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

.....siapa duga??....

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر




hujan renyai2 yg sedari(sejak dari) td mmbasahi bumi ciptaanNya tlah mula b'henti.. pelangi yg b'tandang di balik awan mnampakkan keindahan warna2nya.. Subhanallah... sungguh Dia Yang Maha Memiliki setiap kecantikan...Pesona pnuh keasyikan...


dia mnarik nafas dalam2.. sjak smalam, dia mudah smput... baru lima helai utusan kalimah cinta Sang Pencipta dibaca.. dahinya mula mengerut mncari ruang lapang untuk molekul oksigen dihirup dalam...beristighfar panjang dia stelah mlabuhkan diri di kerusi b'dekatan tingkap biliknya..


naskhah suci msih di tangannya..dibuka... cuba mncari kkuatan utk mneruskan bacaan... izinkan aku Wahai Pemilik Nyawa...untukku mghayati perantaraan bicaraMu... tangannya t'ketar2... peluh mnitis p'lahan.. Al-Fatir:15,,, bacaannya t'henti di situ.. dadanya digosok p'lahan...


"Wahai manusia! Kamulah yang mmerlukan Allah; dan Allah Dialah Yang Maha Kaya (tidak mmerlukan ssuatu), Maha Terpuji"...


t'jemahan ayat itu dibaca b'ulang2 kali.. Ya Allah, sungguh aku lmah.. mmerlukanMu stiap saat dan stiap helaan nafasku.. butir jernih yg tlah lama b'takung di kelopak matanya tidak betah lg b'tahan.. mengalir.... perlahan..............


tanpa sedar, tubuhnya ditepuk dari belakang.. "Ukht, nape ni?" ... "Eh, xde pape... semput sket je.." "Ni, tangan t'ketar2 ni... ukht ok ke tak ni? Ya Allah...." dia mmaksa bibirnya utk mngukir senyuman...


"Ana tak pape.. maybe sbb tak mkn nasi sjak smalam.. duk jamah biskut je.. hehehe.." "Hmmm...tu la. ana ajak makan tak nak... ukht, kesihatan tu penting... makan tu penting.. kita ni org Melayu.. wajib makan nasi.. perut tu mana biasa dgn biskut je.."


redha.. mendengar nasihat pnuh makna dr seorg teman.. tp, perut aku tak sakit...bisik hati kecilnya... lagipun, malas la dia nak kluar.. kafe di asramanya tutup pd hujung2 minggu bgini.. utk mredah jalan yg sdang dilakukan pnambahbaikan bg mnuju ke kedai makan b'dekatan.. dia lebih rela mengadap kopi radix dan biskut.. huk..


tok3! "Assalamualaikum..." "WaAlaikummusSalam...masuk la." "Akak.... ape khabar? tangan yg dihulur disambut mesra... cuba b'lagak biasa... "akak dh makan? ni, ana br balik dr umah.. ummi kirim nasik kt akak... akak makan tau..." dia tergamam.... pandangannya beralih pd temannya yg sdang t'senyum penuh makna... "akak pn mkn la skali eh.." tetamu yg tidak disangka t'sbut smpat mnguntumkan senyuman pd shbtnya itu sblum mminta izin utk b'lalu p'gi...

"Ukht.... jazakillah.. "



"Rezki..." Alhamdulillah.... entah bila, sesak dadanya p'gi... sejak nampak nasi minyak yg dikirim b'sama ayam masak merah dan sayur campur dr ibu slh seorg mutarobbinya itu kot... hu~...


"Dah jom makan... satgi azan maghrib... kelam kabut pulak" temannya mnarik tangannya utk duduk di ruang tengah bilik... Bismillahirrahmarirrahim... syukur atas sgala ni'mat yg Dia brikan...

......psanan utk smua, jgn p'nah mlalaikan waktu makan kita.. ksihatan jg p'lu dijaga. kan salah 1 dr muwasafat tarbiyyah tu... kalu tubuh badan lemah, camne nak b'amal ibadah pdNya dgn pnuh khusyuk.. renung2kan..timbang2kan.... apa2 pn, cerita ini mungkin adalah rekaan semata2... he~..........


Leave a Reply