Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

...eh,ada toyol atas meja dia...

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر


bismillahirrahmanirrahim....



wajahnya berkerut-kerut.. kakinya mula digoyangkan.. pnuh debar... peluh mmercik ke wajah.. adus, susahnya soalan.. Luqman memandang kiri dan kanan.. dibaca soalan pd kertas kuat2.. sdikit mengganggu shbt yg lain..nmun tidak dipedulikannya. dia benar2 tidak tahu mnjwb soalan t'sebut.


skali lg dipndg kiri dan kanan. smua sahabatnya sdg tekun mnjwb peperiksaan. lecturer pula sdg rancak b'bual di bhgian depan dewan. inilah saatnya.. dia menyeluk poket seluarnya. sehelai kertas yang dilipat kemas dikeluarkan..


dia tersenyum sendiri.. FuH..selamat.. kertas yg sarat dgn nota yg ditulisnya itu diteliti bg mncari jwpn bg soalan yg tidak dpt dijawabnya sbntr td.. hatinya b'bunga2.. selamat paper aku... kalau tidak...habisla.. hahaha...


sedang tekun dia menyalin jawapan, dengan izin Allah sahabat di sebelahnya, Firdaus memandangnya untuk meminjam stapler. Firdaus pelik melihat Luqman t'tunduk2 spt melihat ssuatu yg dismbunyikan di bwh lengan bajunya.. "Ape yg si mamat sorg ni buat pulak tu..musykil3...", getus hati Firdaus..




tmbhn pula, wajah Luqman yg spt takut2 mnmbhkn rasa ingin tahu pd dirinya.. penselnya dicampak b'hmpirn Luqman.. b'lakon ibarat pensel itu t'campak. untung... Luqman tidak sedar penselnya jatuh b'hampiran kaki bangku Luqman.. khusyuk2...


Dip'hatikannya pensyarah yg sibuk b'bual nun jauh di hadapan pentas..Firdaus bingkas bangun untuk mengambil penselnya... dan jeng..jeng..jeng... dia smpat menjenguk ke meja Luqman. Pensyarah yg sedar akn tindakannya itu lantas b'teriak dr jauh.. "Awak buat apa tu..meniru ye?"..


"ERr..tak puan.. ada toyol kat meja dia...."



Firdaus cuba mengelak.. pensyarah telah mula menghampiri Firdaus dan Luqman.. Luqman mula gelabah... jantungnya b'degup kencang.. di dalam hatinya memaki hamun Firdaus... kertas nota di lengannya pantas dikeronyokkan...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


astaghfirullahal'azim... inilah fenomena yg sering b'laku sempena peperiksaan ni. teringat ana pd pesan Ustaz ana..


"Kalau awak meniru dlm peperiksaan, kemudian awak lulus dan berjaya menjadi seseorang hasil keputusan awak tu... maka tak berkat rezeki yg awak dapat tu.. hidup awak tak berkat.. setiap wang yg masuk adalah hasil usaha awak meniru... cuba fikirkan.. dgn wang itulah awak makan... dan beri keluarga awak makan... tak tahu tak pe, biar keputusan kita biasa2 je.. asalkaln kita jawab peperiksaan dgn hasil usaha kita sndiri... kita akn rasa puas... rasa tenang.. tidak dihantui rasa b'salah seumur hidup..tawakkal itu adalah kemuncaknya..."


ﻛﺒﺭﻜﺎﺗﻦ



terima kasih ustaz, atas nasihatmu yg sgt b'guna.. dan krn nasihat itulah, wajah ini kn sntiasa tenang biarpun adakalanya ad soalan yg soalan yg tak dpt dijawab.. usaha sudah.. doa b'terusan.. maka b'tawakkal-lah.. insyaAllah..



harus ditimbal kembali, atas dasar apa kita belajar.. atas dasar apa kita duduki peperiksaan.. bukankh mnuntut ilmu itu ibadah.. maka, megapa dicemarinya dgn fitnah sbegini?? ssuatu p'buatan bilamana dilakukn kerana Allah, mustahil diselitkan dgn kebatilan. subhanallah.. mahalnya ikhlas itu sndiri..




Kerana Allah lah matahari menyinarkan cahayanya kepada planet disekelilingnya.

Kerana Allah lah bumi beredar mengelilingi matahari

Kerana Allah lah air hujan turun ke bumi.



lalu, kerana apa manusia hidup??

allahua'lam...



Leave a Reply