Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Tangisan P'tama Muhammad s.a.w (T.T)..II

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim...


Ruh2 telah diletakkan di dalam tanduk atau sangkakala. Di dalamnya ada beberapa tingkat dgn bilangan ruh makhluk. Stiap ruh, akan didudukkan dalam tingkat2 t'tentu. Langit di atas bumi akan mnurunkan hujan air yg pekat laksana air mani lelaki dari lautan khidupan. Daripadanya t'binalah tulang2.. Urat2 akan memanjang... daging dan bulu akan tumbuh. Sebahagian mereka akan kekal ke atas sebahagian tubuh tnpa ruh.


Allah SWT b'firman: "Wahai Israfil! Tiup tanduk atau sangkakala t'sbut dan hidupkan mreka dgn izinKu akan skalian pnghuni kubur. Sebahagian mreka adlh glgn yg gembira dan suka. Sebahagian dr mreka adlg golongan celaka dan derita."

Malaikat Israfil menjerit: "Wahai ruh2 yg tlah hancur! Kembalilah kamu kpd tubuh2mu. Bagngkitlah kamu utk dikumpulkan di hdpnmu. Bangkitlah kamu utk dikumpulkn di hdpn Tuhan semesta alam."

Allah SWT b'firman: "Demi keagungan dan ketinggianKu! Aku kmbalikan stiap ruh pd tubuh2nya!"


Apabila ruh2 itu mndengar sumpah Allah SWT, maka mereka pun kluar utk mncari jasad mereka..bumi t'bongkar bg mngeluarkn jasad mereka dan b'satulah keduanya... Apabila sekaliannya telah b'sedia, masing2 melihat antara 1 sama lain.


Nabi s.a.w duduk di padang pasir Baitul Maqdis, melihat makhluk2. Mereka b'diri spt belalang yg b'terbangan. 70 umat b'diri dlm kelompok masing2... begitulah jua umat Muhammad s.a.w yg b'ada dlm 1 kumpulan. Nabi b'henti dan mmp'hatikan mereka yg diibaratkan seperti gelombang lautan.


Jibril menyeru:"Wahai sekalian makhluk, datanglah kamu semua ke tmpt p'himpunan yg tlah disediakan olh Allah SWT."

Sekalian umat datang dlm satu2 kumpulan. Setiap kali Nabi Muhammad s.a.w b'jumpa 1 umat, baginda s.a.w akn b'tanya: "Di mana umatku?"

Jibril b'kata: "Wahai Muhammad! Umatmu adalah umat yg t'akhir."

Apabila Nabi Isa a.s datang, Jibril menyeru: "Tempatmu!". Maka Nabi Isa a.s dan Jibril menangis.

Nabi Muhammad s.a.w b'kata: "Mengapa kamu b'dua menangis?"

Jibril b'kata: "Bagaimana keadaan umatmu Muhammad?"

Nabi Muhammad s.a.w b'tanya: "Di mana umatku?"

Jibril b'kata: "Mereka semua tlah datang. Mereka b'jalan lambat dan p'lahan."

Apabila mendengar kata2 Jibril, Nabi Muhammad s.a.w menangis lalu b'tanya: "Wahai Jibril! Bagaimana keadaan umatku yg b'buat dosa?"

Jibril b'kata:"Lihatlah mereka wahai Muhammad."


Apabila Nabi Muhammad s.a.w mlihat mereka, mereka gembira dan mengucapkan selawat kpd baginda s.a.w dgn apa yg tlah Allah SWT muliakannya. Mereka amat gembira saat b'temu dgn baginda s.a.w sptmana gembiranya Muhammad s.a.w tatkala b'temu mereka. Nabi Muhammad s.a.w kemudiannya b'temu pula dgn umatnya yg b'dosa.. Mereka menangis sambil memikul beban di atas belakang mereka lantas menyeru.."Wahai Muhammad."


Air mata mereka mengalir di pipi. Orang2 yg zalim turut memikul kezaliman mereka. Nabi s.a.w b'sabda: "Wahai umatku." Mereka b'kumpul di sisinya sambil menangis.Ketika itu, kedengaran seruan Allah SWT:"Di mana Jibril?"


Jibril b'kata: "Jibril di hadapan Allah, Tuhan smesta alam."

Allah SWT b'firman dlm keadaan Dia amat mengetahui sesuatu yg t'sembunyi: "Di mana umat Muhammad?"

Jibril b'kata:"Mereka adalah sbaik umat."

Allah SWT b'firman: "Wahai Jibril! Katakanlah kepada kekasihKu Muhammad bahawa umatnya akan datang utk ditayangkan di hadapanKu."

Jibril kembali dalam keadaan menangis lalu b'kata: "Wahai Muhammad! Umatmu telah datang utk dihadapkan di hdpn Allah SWT."

Nabi Muhammad s.a.w b'paling ke arah umatnya lalu b'kata: "Sesungguhnya kamu telah dipanggil utk menghadap Allah SWT."


Orang2 yg b'dosa menagis kerana terkejut dan takut akan azab Allah. Nabi Muhammad s.a.w memimpin mereka spt pengembala memimpin t'nakannya menuju ke hdpn allah SWT.

Allah SWT b'firman:"Wahai hambaKu! Dengarkanlah akan kalian baik2 kpdKu tuduhan apa2 yg telah dip'dengarkan bagi kamu dan kamu semua melakukan dosa!"


Hamba2 Allah SWT t'diam. Allah SWT b'firman: "Hari ini, Kami akan mmbalas setiap jiwa dgn apa yg telah mereka usahakan. Hari ini, Aku akan memuliakan sesiapa yg mntaatiKu dan Aku akan mengazab sesiapa yg mnderhaka t'hadapKu. Wahai Jibril! P'gi ke arah Malik, penjaga nerakan! Katakanlah kpdnya, bawakan Jahanam!"


Jibril p'gi b'jumpa Malik, penjaga neraka lalu b'kata: "Wahai Malik! Allah SWT telah mmerintahkn agar kamu mmbawa Jahanam."

Malik b'tanya: "Apakah hari ini?"

Jibril mnjawab: "Hari ini adalah hari kiamat. Hari yg telah ditetapkan utk mmbalas jiwa dgn apa yg telah mereka usahakan."

Malik b'kata: "Wahai Jibril! Apakah Allah SWT telah mngumpulkan makhluk?"

Jibril mnjawab: "Ya!"

Malik b'tanya: "Di mana Muhammad dan umatnya?"

Jibril b'kata:"Di hadapan Allah SWT!"

Malik b'tanya lagi:"Bagaimana mereka mampu mnahan kesabaran t'hadap kepanasan nyalaan Jahanam apabila mereka melintasinya sdgkan mereka adalah umat yg lemah?'

Jibril b'kata: "Aku tidak tahu!"


Malik menjerit ke arah neraka dgn sekali jeritan yg menggerunkan. Neraka b'diri di atas tiang2nya yg keras, kuat dan panjang. Api dinyalakan sehingga tiada kekal mata seorang makhluk melainkan b'cucuran air mata mereka melihatnya.

Air mata sudah b'henti manakala air mata darah manusia mengambil alih. AKnak2 mula beruban rambutnya...ibu2 yg memikul anaknya mncampakkan mereka. Manusia kelihatan mabuk padahal mereka tidak mabuk.


wallahua'lam



FN: Allah telah mmberikan kita ksmptn ruang dan waktu di dunia utk b'buat kebaikan. Namun, kita t'lalu takut utk mndekati seruan ke arah kebaikan itu sehingga kita merasa selesa dgn p'kara2 yg mungkar dan maksiat. Ayuhlah sntiasa b'waspada! Setiap p'buatan akan diminta p'tanggungjwaban!!


Leave a Reply