Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Sedetik Cuma

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim



Sedetik, seminit, sejam , sehari, sebulan, sepurnama, setahun........

masa.. b'lalu tnpa b'paling. Telah kita laburkan stiap keringat dan usaha utk hal2 duniawi slama masa itu b'lalu..
namun, mungkinkah ada secebis waktu yg kita peruntukkan utk b'muhasabah diri..mngingati Allah..dan mmohon keampunan drNya?

sedang hati yg dulunya jernih..kian t'cemar dek calitan noda-noda dosa dan alpa sepanjang p'jalanan hidup ini. sudahkah kita mnunaikan amanah yg tlah kita janjikn di hdpnNya, sblum ruh ditiup ke dlm jasad?

apakah tnggungjwb sbg hamba kpd Sang Pencipta, kita tunaikan dgn penuh ketaatan? p'nahkah kita mminta agar dijadikan hamba yg taat, tawadhu'..mencintaiNya mlebihi yg lain.. atau dlm doa kita sharian , hanya mminta hal2 dunia yg smentara.. p'nahkah kita mmohon agar dijadikan insan yg sntiasa mmbela agamaNya, mnymbung p'juangan kekasihNya..atau dlm doa kita hanya ada keluh kesah yg tidak b'kesudahan?

sudahkah pula kita mnunaikn peranan sbg seorg khalifah. mneraju skalian alam b'lndskn syariatNya? mnunjukkn tauladan dan akhlak mngikut acuan Furqan? atau..t'lalu byk kpincangan dlm lisan yg b'madah..mata yg melihat..tangan yg b'buat??? Kemungkaran di hdpn mata, sudahkah kita cegah? kebaikan yg menebar luas...adakah mnusia lain yg kita seru??

Saat ini, ayuhlah..sama2 kita pejamkan mata, mngimbau kmbali kenikmatan2 kurniaanNya..sedang kita sering lupa malah tidak b'syukur kpdNya. Pinjamkan, sedetik, seminit, sejam atau lebih utk hati kita b'bicara dgnNya..telus...semoga b'oleh ketenangan yg hakiki..








ikuti sambungannya di sini insyaAlllah..:

siri 2
siri 3

smoga beroleh manfaat



Allah b'firman dlm surah al-isra':72: "Dan sesiapa di dunia ini buta hatinya, maka di akhirat nanti juga akan buta, dan lebih sesat lagi jalannya".


na'udzubillah..


Akhir kata: SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN kepada warga guru pelatih IPG:KBM. Jujur dan ikhlaslah, semoga hidup kita diberkati di dunia dan di akhirat. Bit Taufiq Wannajah!!


wallahua'lam

Leave a Reply