Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Baju

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim


Al-kisah..ketika Khalifah Umar b Abd Aziz b'ceramah di hdpn umat Islam. Spt biasa, org akan t'pukau t'hdp isi ceramah Khalifah yg alim dan warak ini krn isi ceramahnya yg sntiasa b'mutu dan mnyntuh hati kaum muslimin.

Akan tetapi, kali ini p'hatian para hadirin b'tmhb kpd p'kara yg lain. Pandangan mreka kali ini turut t'tumpu pd tangan Khalifah yg asyik mngeraj2kan baju bahagian kanan dgn tangan kanan..dan baju bahagian kiri dgn tangan kiri.. sekali-sekala, bahagian hadapan bajunya pula digerakkan.

Sekalian hadirin yg hadir merasa pelik akan tingkahlaku khalifah. Padahal, gerak-gerinya itu dilihat tidak seiring dgn isi ceramah yg dismpaikn olh beliau. mereka mula b'bisik dan b'tanya sesama sndiri.

Usai majlis selesai, barulah mereka mndpt tahu bhw Khalifah hanya mmpunyai sepasang baju. Kebetulan, baju yg dipakai olh beliau itu br shj dibasuh dan blum smpat kering sepenuhnya ketika beliau mnyarungkannya di badan beliau. Beliau menggerak-gerakkan tangan beliau ke kanan dan ke kiri supaya pakaiannya lbh cepat kering.

Orang ramai hanya t'senyum apabila mndpt tahu p'kara yg sebenar. Mereka maklum bhw Khalifah Umar b Abd Aziz seorg yg warak dan sgt b'hati2 dlm b'belanja. Begitulah juga dgn harta negara. Beliau tidak menyimpan barang yg b'lebihan. Oleh sebab itu, beliau hanya akan mmbeli baju baharu apabila baju yg sedia ada sudh rosak dan tidak dapat dipakai lg.

***********************************************************


Bagaimana dgn kita? baru dua tiga kali pakai, dh beli yg baharu? mungkin blh intai wad-robe kte?? allahua'lam

tp, kalu dpt wad-robe mcm ni pn..best jgk. hu~


“Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami sudah menurunkan kepada kamu (bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya.” (Surah al-A’raaf, ayat 26)

One Response so far.

  1. Rasanya kalau diikutkan nafsu
    mgkn akn terjadi spt gmbr diats
    sukar untk mujahadah
    lg sukr untk merebut syurga
    hu~

Leave a Reply