Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

sbb sy seorg cikgu

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

bismillahirrahmanirrahim..


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani, teratak ini ana lakarkan kmbali dgn aksara2 luahan rasa dan warna2 kehidupan yg ana lalui, sebagai fakir di bumi Tuhan. Mudah2an, niat ana sntiasa t'pndu sebaik kekunci aksara yg p'tama ditekan utk p'kongsian kali ini.


Setelah hampir 3 minggu meninggalkn p'sekolahan utk b'praktikum, kini para penuntut dilanda keresahan memikirkan tugasan 'assignment' yg semakin berat. al-maklumlah, sudah hampir di penghujung pengajian. tahun hadapan, tahun akhir kami bergelar guru pelatih. subhanallah, x sedar sungguh usia mkin meningkat, masa b'lalu sungguh cepat..



**Imbauan

Sepanjang peninggalan ana b'sama kenangan yg indah ana kira, di sekolah t'pilih di sbuah kota. Anak-anak kecil yg dtg dr plbg ltr belakang yg b'beza, wajah yg b'beza, taraf hidup yg b'beza. 2 bulan di sini, nyata mngajar ana byk p'kara. yg t'utamanya tntg kasih antara seorang guru dan anak didik. ya, anak didik... bukan anak murid.

arGgHh, mgkin sbb ana msih bujang. masih blum ada komitmen utk anak2 sndiri. tp, tidak salahkan..kasih syg ini ana curahkn kpd mereka yg b'gelar anak didik, stlh ana mmpunyai permata cinta ana sndiri kelak? doakanlah agar kasih ini b'terusan.. lahir di kota metropolitan, smemangnya mnuntut pengorbanan yg besar bagi jiwa sekecil mereka. rindu pula pd adik2 di kampung. ana bukanlah seorg yg bgitu pengasih... ana juga garang (maaf la ye). tp, marah ana pd mereka krn kasih, bukan krn benci.

Alhamdulillah, bagi subjek BM.. ana dikurniakan 40 org anak yg baik2. pintar.. cerdas.. walaupun ada segelintir yg suka b'main2. kelas 5A (kls yg p'1) mungkin sbb ana ni klihtn mcm budak skolah lain pd pndgn mreka b'bnding rkn2 guru yg lain. itulah kata2 guru2 di skolah itu. masakan tidak, ana sering duduk dalam kalangan mereka apabila menonton ssuatu acara, mjlis bacaan yassin pn, ana duduk dgn mereka. saiz pn lbh kurg sama (hahahaha) rindunye...

kalau marah, ana diam.. mengeluh.. istighfar.. kmudian, mereka pujuk.. lucu.. kalau dh geram sgt, ana tinggikn suara jugak. tp bila pusing blakang, pnat ana thn gelak. ana xtau, knp ana fail stiap kali nk mrh diorg. ana rs, ana dh jatuh hati dgn diorg. minggu 1st mngajar, mereka dedikasikan ana lagu Terima Kasih Guruku.. ana msih belum kenal mereka dgn baik waktu 2. mksud ana, knal rapat. tp, ada rasa haru yg mmbening pd jiwa dan kelopak mata. entah mengapa.. mereka punya senjata rahsia, dan ana tewas.. ana akui.

spnjg 2 bulan ana mengajar mereka. ada shj keletah yg mghiburkn.. x kurg juga yg buat ana geram. tp, ana juga pnya senjata. senjata ana adlh doa dan ungkapan kasih, yg ana akui plg berat utk ana lafazkan melainkn dgn ibu, ayah dan adik2 ana. "Saya saaaaaaaaaaaaayyyyyang awak smua..jadi jgnlah nakal2. pndglah wajah sy walaupun saya tak cantik mcm Siti. dengarlah suara sy, walaupun suara sy x selunak Misha Omar.. sudilah dgrkan ajaran saya.. insan biasa yg kasihkan awak smua dan nak awak b'jaya.."

mereka akan senyap dan t'gamam dgn wajah yg ana kategorikan sbg 'mengada2'. ye la, sbb ana kata ana syg diorg. kalau seorg yg buat slh pn, ana akn p'gi pdnya.. ana akn kata.. "Sy syg awak, awak x syg sy ke?" (hahahahha.. mcm gedik kn?) tp, sy mksudkannya. alhamdulillah. byk sgt p'kara yg unexpected bila ana msuk kelas diorg.


**Selamat Datang

ada suatu hari, mereka intai ana dr kelas.. ana otw dr bilik guru ke kelas diorg. ana melirik senyum shj dr tingkt 2 ke tingkat 3 itu. mereka b'lari msuk ke kelas. sebaik tiba, mereka beratur di pintu kelas.. "Selamat dtg tuan puteri yg cantik, comel, baik hati dan penyayang..." ana x dpt menahan ketawa. spttnya ana menangis t'haru la kn.. tp btul, ana ketawa... sebak juga sbnanrnya.. tp, P&P p'lu dteruskn. keadaan p'lu ditenangkn.

minggu kedua mengajar, ana dh mula dpt hadiah. Ya Allah, ana pn pening sbnanrnya. P'nah suatu hari mereka (murid prmpuan) b'kmpl dan b'tanyakn ana tntg apa yg ana suka. ana dh dpt agak, tntu diorg nk belikn hadiah (bukan nk perasan, tp ini instinct seorg guru; chewah). ana pn jwblah apa yg ana suka.. "Saya suka, awak smua b'jaya dlm hidup. jd anak yg baik.. jd hamba Allah yg baik..", smbil kenyit mata (p'lu ke?) mujurlah.. walaupun diorg mengeluh kesal dgn jwpn ana. kalaulah guru mengajar utk diminati, mncapai populariti, digilai.. lbh baik tukar profession kpd artis.


**Permintaan

hari terakhir, plbg ucapan yg mngharukan ana terima. ana sndiri, mnahan sebak. mereka mminta ssuatu yg t'lalu berat.. ana xkan dpt tunaikannya. maaflah anak didikku..

"Cikgu, kami minta sgt.. cikgu ajarlah kami terus. cikgu janganlah pindah. cikgu isi borang utk ajar kami kt sini ye? cikgu x syg kami ke?"


Ya Allah, kali ini soalan itu t'pntul pd diri ana kmbali. tidak anak2 didikku, sy sygkn awak. sbb 2 la, kte kne b'pisah. menyayangi x smstinya memiliki. melepaskn adakalanya lbh baik. spy kita rasa lbh mghargai. tp, p'pisahan bukanlah pengakhirn bg sbuah p'temuan. tp p'pisahan adalah p'mulaan bg p'temuan-p'temuan yg lain ^__^ (monolog ana dlm diri...) apalagi yg mmpu dijwb mlainkn kemaafan dan janiji (yg ana xpasti dpt tunaikn atau tidak) bhw kami akn b'temu lg pd ms akn dtg. mgkin stlh mereka b'jaya..kalau tidak pn, di syurga...

begitulah yg tlh diungkpkn kmbali olh slh seorg dr mereka sms anak sibuk mmbantu ibu mmbuat kuih raya di rumah. ada panggilan, lalu ana mngangkatnya dgn mesra (ibu ana pn melirik senyum). "

Cikgu, kalau sy ckp, cikgu jgn mrh tau..."

ana mula mengerut kening. mgkin ada teguran utk ana, subhanallah.. "InsyaAllah, x.. awak ckplah.. sy redha..

"Cikgu, sy nk minta maaf sbb pkl cikgu dgn kertas waktu kita buat lyg2 hari tu.. sy nk b'gurau je.."

"Laa..sy ingat apelah.. xpe, sy dh lupekn pn. tp ingat psan sy.. b'gurau dgn guru..xsama dgn b'gurau dgn kwn. dgn kwn2, kita blh b'tepuk tmpr.. dgn guru kn kne lbh sopan.. tp, sy xkate yg awak x sopan. nama pn x sngaja kn.."

"Cikgu, ade lg 1.. cikgu jgn mrh jgk tau.."

"hmm.. ape die?"

"kalau kita x smpt jumpa lg kt dunia ni, cikgu doa ye..kite dpt jmpe kt syurga nnti"..

Ya Allah, kali ini air mata ana mnitis.. ana mmndg wajah ibu ana yg yg klihtn t'tnya2. "InsyaAllah, amiin... tp, sy doakn jugak yg kt dunia ni pn..kte blh jmpe lg insyaAllah.."

byk lg peristiwa hgga ke hari ini. t'msuklah ada murid yg top-up utk ana. Ya Allah, ana mohon pd Allah, sekiranya ana tlh mnzalimi mereka..ampunkanlah dosa ana. ana x minta smua ni!!! ana hanya mahu mnjadi yg t'baik. ana mohon pd Allah, seringkali... utk mnjadi hamba yg taat, umat yg b'guna, anak yg solehah, isteri dan ibu yg mithali, guru yg b'dedikasi serta masyarakat yg prihatin. adakah dgn ana b'usaha mnjd yg t'baik blh mninggalkn duri dlm hati seorg anak didik? tp, ana bukanlah yg t'baik! itu pasti..! namun, ini 1 kisah.


**120 jiwa

ana msih punya 80 org murid yg lain di sekolah itu, dr 2 kelas yg b'beza. pendek kata, ana ada 120 org anak didik utk dikasihi dan dbntuk! dgn 80 org murid lg, ana tidaklah begitu akrab. malah, tidak kenal benar. ana cuma mengajar mereka 2 masa seminggu utk subjek PJ atau PK. tp, ana msih mmpu t'senyum apabila ana mngenangkn slh seorg murid lelaki dlm kelas 5C. ana akui, kelas 5C sgt mncbr jiwa ana.

ibarat diracik2 segala keihklasan ana sbg seorg guru dan seringkali jg air mata tumpah di hdpn mereka. zalimnya ana.. tp ana x thn sgt.. walaupun rmai cikgu2 yg mnganggap mereka brainless dan anak syaitan (astaghfirullahal'azim).. tp ana yakin, ada kebaikn pd mereka. mereka juz kkurgn kasih syg.. lgpn, bukn smua yg b'mslh.. sgelintir murid lelaki shj.

A namanya.. dia mnjadi bukti bhw kasih guru adalah pelita hati seorg anak didik. dia nakal.. bayak b'ckp.. hyperactive.. dia ade kwn rpt.. Z namanya.. kedua mereka slalu mnybbkn klas mnjd bising. senjata rahsia ana tidak b'fungsi di kelas ini. sia2.. tp, ana xnak mengalah. the best gift is prayer.. Ya Allah, lmbutkanlah hati anak2 didikku.

suatu hari, waktu ana relief klas mreka., ana pggil A ke hdpn.. duduk di meja guru. waktu 2, waktu sains.. masa yg p'tama, ana minta mereka bc buku.. sbb ms yg kedua, ana nk buat kuiz.. A main2.. bosan katanya. dia duduk, mmbaca tajuk bahan b'alkali dan beracun (dlm Bi la). smbil 2, ana pn..interview la die. tnye psl family. xpsl2, tiba2 je mengalir air mata die.. tp, cpt2 die kesat. malu agaknye.

"LAa, knape nangis? cikgu x mrh A la.. cikgu tnye je.. ".. mengalir lg air mata die. sudah.. ana cuak jgk. smua murid pndg ana.

"A, anak pkerja kilang ke, anak pmandu teksi ke.. smua blh b'jaya.. yg pntg usaha."

"Kesian kt mak dan ayah A, kerja siang dan malam utk sekolahkn A.. sbb diorg nk A pndai.. kerja besar2.. x hidup susah mcm diorg.."

"A jd budak baik ye?"

Mmg ana btul2 sengaja mmancing rasa di jiwanya. kali ini dia tunduk menangis.. ana biarkn dia sbntr, smntara rakan2nya yg lain ana minta utk trus mmbaca. itu 1 arahan! kmudian, ana minta dia ke tnds dan kmbali ke tmpt duduknya. sejak hari tu, A smakin baik dgn ana. mndgr kata dan sntiasa mnyiapkn kerja. Alhamdulillah.. tp, dgn Z ana gagal. hmmm...... (A dan Z adalh pgkl nama bg nm yg sbenar)


kalau hndk diceritakn, mustahil ana dpt mngungkpkn smuanya. tp, inilah antara p'kongsian ana. bukan utk mndabik dada. tp utk mnasihati diri yg lemah ini. ada yg Dia beri, mmbuatkn kita t'senyum puas.. tp, dlm ms yg sm.. Dia jg beri kita ssuatu yg mgkin blh mmbuatkn kita menangis.. dgn i2, kte akn rs lbh b'syukur dan b'gantung kpdNya.. agar kita sntiasa mminta kpdNya., mnjdkn Dia sbg sbaik2 sndrn.. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar


***********************************************

tiada mnusia smpurna di bumi ini. tiada ibu bapa atau guru yg cukup sifat. tp, mereka sntiasa b'usaha utk mnjd yg t'baik utk kita.. i2 lbh b'mkna. hargailah mereka, slagi nyawa dikandung bdn. dan yg lbh pnting, kalau syg.. lafazkanlah.. (khas utk ibu, ayah, ahli keluarga, rakan2 ;sejenis shj ye dan anak2 didik kita..). walaupun ana sndiri, msih b'usaha ke arahnya.. ^__^

allahua'lam..

video
lagu yg mnjadi pmbuka dan pnutup sbuah p'temuan~



p/s: byk p'kara yg p'lu dimuhasabahkn... yg pntg, kte blajar dr pengalaman.
hendak b'cerita, ana malu.. mlalui tulisanlah, pengalaman ini ana kongsikan insyaAllah



"Guru Cerminan Generasi"

3 Responses so far.

  1. Safiyyah says:

    Subhanallah...
    terima kasih atas perkongsian ini...
    sebak dan terharu baca entri ini...
    jauh di sudut hati saya ingin jadi seperti kamu...
    melafazkan kata2 begitu pada mereka yang saya sayang...
    tp xblh nk lafazkn sbb stiap kali lafazkn, air mata mengalir sama...

  2. salam 'alaik.

    syukran dan slmt dtg Safiyyah.
    subhanallah, anti lg beruntung..dpt mnzahirkn rasa dgn pnuh pghayatan shhga mnitiskn air mata!
    mgkin rasa itu akn bnar2 smpai pd jiwa insan yg kita syg 2, shgga aura kasih 2 b'satu.
    yg plg pnting, kasih dan syg 2..haruslah krn Allah dan tidk b'tntgn dgn syara'.
    ia akn b'kekalan dan abadi insyaAllah.. b'usahalah!! ^__^
    sm2lah kite..

    smoga anti dberi kekuatan.
    p/s: sblum lidah mnjadi kelu, bibir rapat t'kunci, mata t'pejam rapi, tubuh longlai tidak b'erti..ungkapkanlah...

  3. Safiyyah says:

    Terima kasih awak...
    doakan saya...

Leave a Reply