Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

izinkan aku b'korban II

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر

Bismillahirrahmanirrahim..


Seputar kisah susuk mujahidah yg sgt ana kagumi spnjg hayatnya. Juzuk2 jihad ibarat mngalir deras dlm urat nadinya, tidak t'sekat-sekat. Lancar.. Lalu degup jantungnya umpama beritma slogan syahid.. kapankah degup itu kan b'henti dgn gelaran syuhada...

Tatkala dugaan demi dugaan mnongkah arus p'juangan Ikhwanul Muslimin, Zainab Al-Ghazali smakin diasak dgn kecaman2 pemimpin2 munafik yg tidak henti2 mnyekat usaha da'wahnya.. Sehinggalah suatu hari, p'bualan ini yg ana kagumi antara Zainab Al-Ghazali dan zaujnya yg t'pilih, Muhammad Salim..


"Adakah Ikhwanul Muslimin masih b'giat cergas?"


"Ya."


"Bagaimana penyusunannya dan smpai ke tahap mana kegiatannya skrg?"



"Menyusun kmbali jemaah Ikhwan."


"Wahai suamiku yg mulia, ingatkah engkau tatkala kita b'setuju utk mlangsungkn p'kahwinan, apakah yg tlh aku ucpkn kpdmu pd hari itu?"


"Ya, kamu mnsyrtkn bbrp syarat. Tetapi pd hari ini aku bimbgkn gangguan drpd pihak taghut t'hdpmu.."


Kemudian, zaujnya diam dan mnundukkn kepala...


"Aku masih ingat lg apa yg tlh kukatakn kpdmu.. Sesungguhnya, ada 1 p'kara dlm hdup ini yg wajib kamu ketahui, krn kamu akn mnjadi suamiku.. Selagi kamu b'setuju utk b'kahwin dgnku, aku p'lu mmberitahumu bbrp syarat spy kamu tidak t'tanya2 di kmudian hari.. "



"Syaratku adalah aku tidak akn b'henti dr p'juangan ini. Aku adlh pemimpin Jama'ah Muslimah dan ini adalah benar. Ttp kbanyakan org mnganggap aku mngikut prinsip Parti Wafd. Itu tidak benar..."



"P'kara yg aku p'cayai dan yakini ialah risalah Ikhwanul Muslimin. Tidak ada kaitan antara aku dgn Mustafa an-Nahhas, cuma p'shbtn peribadi shj.. Aku tlh mmberi bai'ah kpd Hassan Al-Banna utk mati b'jihad di jln Allah.."



"Sungguhpun aku blum mlangkah dlm kemuliaan rabbani ini walaupun selangkah, namun aku yakin akan melangkah ke dlm jihad ini pd suatu ketika nnti.. Itulah cita2 dan tekadku yg sgt kuharapkan.."


"Apabila b'laku p'tmbungan antara kpntingan peribadi dan urusan ekonomimu dgn amal Islamku, dan aku dapati khidupan rumahtangga mnjadi halangan kpd da'wah dan pmbangunan da'wah Islam, maka kita b'2 b'ada di p'simpangan jalan.."


"Pada hari itu kamu mnundukkan kepalamu, kmudian mngangkat kmbali dgn linangan air mata lalu kamu mnyatakn apa mahumu utk p'kahwinan nnti.. Kamu tidak mminta apa2 cuma syaratnya aku tidak mnghalangmu utk b'jihad di jalan Allah.."

"Aku tidak tahu kamu mmpunyai hbgan dgn al-Imam Hassan Al-Banna.. Yg aku tahu hnyalah kau b'selisih fhm dgnnya b'kenaan tuntutannya utk mnggabungkan Jam'ah Muslimat ke dlm Ikhwanul Muslimin..."



"Alhamdulillah, akhirnya kita b'setuju utk b'nikah di tgh2 tribulasi Ikhwanul Muslimin (1948) sblum syahidnya al-Imam Hassan Al-Banna.."


"Sdgkan sbelum ini, aku mmutuskan utk mmbujang spnjg hayat bg mewakafkn sluruh hdupku hnya kpd da'wah.. Aku tidak mminta kamu mnyertaiku dlm jihad ini, ttapi aku cuma mnsyrtkn kamu utk tidak mghalangiku drpd b'jihad di jln Allah.."


"Pada hari2 aku dibebankan dgn tggungjwb dlm barisan mujahidin, jgnlah kamu b'tanya apa yg aku lakukan.. Tetapi hndaklah kita b'2 slg mmp'cayai spenuhnya. Terimalah hakikat ini spt seorg lelaki yg b'nikah dgn wanita yg b'usia 18 thn yg mnyerahkn dirinya utk b'jihad di jln Allah dan pmbangunan daulah Islam.."

"Sekiranya kpentingan rumahtangga b'tembung dgn da'wah kpd Allah, p'nikahan itu akn tamat dan da'wah itu kekal b'semarak di segenap diriku..Kamu ingatkah lagi..?"


"Ya.."



"Pada hari ini aku pinta spy kamu mnympurnakan janjimu. Jgnlah kamu b'tanyakanku siapakah yg akn aku temui dan aku mmohon kpd Allah spy Dia mnjadikn pahala jihadku dibahagikan 2 antara kita sbg kurnia drNya apabila Dia mnerima amal usahaku..."


"Aku tahu bhw adlh mnjadi hakmu mmerintahku dan mnjadi kewajipanku utk mmberikn taat setia kpdmu.
. Ttp dlm jiwa kita, Allah itu lbh besar.. Da'wah Allah lbh mahal dr diri kita. Kita skrg b'ada di marhalah yg lbh pntg iaiatu marhalah da'wah.."



"Maafkan aku.. Bekerjalah, smoga Allah mmb'katimu. Mudah2an aku masih hdup shgga t'capai tujuan Ikhw
anul Muslimin dan t'buktinya cita2 Islam dgn t'tegaknya daulah Islam.. Alangkah bahagianya hidupku pd zmn muda ini andai aku dapat bkerjsama dgn kamu.."



subhanallah... bgitulah hebat 2 susuk tubuh yg slg mngorbankn keinginan duniawi dgn meltakkn akhirat sbg destinasi yg aula.. bagaimana pula dgn kita? Mereka tlh melabur dlm saham akhirat dan mgkin shj tlh mrasakn keuntungan yg besar saat ini? kita? apa msih dlm mimpi? b'kira2 dgn setitis keringat utk Islam? na'udzubillah...




p/s: mndidik jiwa seteguh Zainab Ghazali, mnanti pemilik rusuk seampuh Muhammad Salim.. insyaAllah..

~Ya Allah, kurniakanlah aku rezeki utk mmberi.. dan golongkanlah aku dlm golongan yg buta dunia..
~kelembutan adalah senjata, kegigihan adalah perisai.. seteguh karang, indah mghias p'sada lautan.. namun tidak p'nah t'gugat dek hmpsn ombak..


Leave a Reply