Bernafaslah dalam molekul cintaNya, semoga pekat darah yang mengalir, dapat menjadi mahar bagi melamar redhaNya. insyaAllah..Kita hanya ingin hidup mulia atau mati syahid!!! Justeru, usah walang dek jajaan dunia!
”الواجبات كثير من الأوقات “
“Kewajipan-kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada”

Yallah, Sertai Kami!!

Yallah, Sertai Kami!!

Alhamdulillah

-
a.k.a ﻧﻮرﻋﻴﻦ١ﻨﺘﺷﺍر



Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah… Hari ini kita masih dibangkitkan oleh Allah S.W.T. Masih diberi peluang untuk menghirup tiap molekul udara kurnianNya. Oksigen itu meresap masuk ke dalam molekul darah dan beredar mengikut aturannya serta memberi manfaat kepada segenap inci tubuh manusia. Dan setiap anggota juga tidak canggung melaksanakan fungsi yang dimanahkan kepadanya  sebagai ibadah baginya pula. Sedar atau tidak, segala indera yang kita gunakan sehingga saat ini adalah percuma dan sedikit pun tidak dikenakan caj apatah lagi cukai tambahan. Justeru, seharusnya dan selayaknyalah manusia yang beriman itu merasa bersyukur dengan nikmat yang luar biasa ini.

Nikmat hidup

Dengan ini kita memperoleh peluang untuk menambah amal kebaikan malah memanfaatkannya untuk memohon ampunan kepada Allah S.W.T. Erti hidup bukan hanya terletak pada panjangnya umur, tapi pada barokahnya usia. Mereka ini adalah orang yang sentiasa memanfaatkan masanya untuk melakukan kebajikan dan perintahNya dan tidak merasa sesal pada masa-masa yang telah disiakan. 

Nikmat Hidayah dalam Islam

Dengannya kita merasa tenang dan gembira. Malah golongan yang yang diberi hidayah ini akan sentiasa merasa ghirah untuk mengejar kebaikan dan tetap dalam amal kebaikan. Hidayah inilah juga yang membenihkan rasa bahagia dan lapang dalam membuat pilihan. Sedangkan nikmat ini bisa ditarik oleh Allah S.W.T seandainya kita kufur. Bisa sahaja hari ini seorang ‘abid menjadi pemaksiat pada hari esoknya. Dan bisa sahaja seorang pendosa menjadi ulama’ pada keesokan harinya atas kehendakNya memberikan hidayah kepada umat manusia.

Nikmat Iman

Iman merupakan satu anugerah yang memancar ke dalam jiwa dan membenih seribu satu rasa yang membuatkan seorang hamba merasakan diriNya akur dan yakin di atas segala yang digariskan oleh syara’. Walau bagaimanapun, keyakinan ini tidak boleh dibungkus dan dihadiahkan oleh manusia walaupun dengan sebaik-baik bungkusan. Namun, keyakinan ini adalah anugerah yang mendatangkan satu ‘iktikad yang luar biasa sehingga melahirkan individu yang ‘ajaib’ dalam menanggapi kesusahan mahupun kesenangan.

La Tunsuha

Dan nikmat-nikmat Allah yang lainnya. Terlalu banyak hingga jika dihimpun jari seluruh umat manusia di muka bumi ini sekalipun, mustahil untuk menghitung dan mengangkakan jumlah nikmat dari Allah S.W.T. Malah, nikmat-nikmat ini hanya berhak diberi oleh Allah S.W.T dan tiada apa pun di dalam dunia ini dapat menggantikannya seperti mana sebaik-baiknya nikmat yang telah dikurniakanNya walaupun kita membelanjakan seisi dunia untuk mendapatkannya setelah kehilangan salah satu daripada nikmat kurnianNya. Justeru, manusia tidak pernah akan mampu menghitung jumlah dan besarnya nikmat itu. 

Hal ini dinaqalkan dalam Surah Ibarahim, ayat 32 hingga 34 yang bermaksud:

Allahlah yang telah menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air hujan dari langit, kemudian Dia mengeluarkan dengan air hujan itu berbagai buah-buahan menjadi rezki untukmu, dan Diayang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya juga  Dia telah menundukkan (pula) bagimu sungai-sungai.  dan Dia telah menundukkan (pula)bagimu matahari dan bulan yang terus menerus beredar (dalam orbit nya)dan telah menundukkan bagimu malam dan siang. dan Dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah,tidaklah dapat kamu menentukan bilangannya (La tuhsuha) .Sesungguhnya manusia itu,sangat zalim dan sangat mengingkari(nikmat Allah).

Walau bagaimanapun, hanya mereka yang punya rasa SYUKUR yang tahu bahawa nikmat itu amat sukar dihitung. Hal ini kerana, meraka yang bersyukur ini telah dianugerahkan mata dan jiwa yang tidak sama seperti manusia lain. Mata mereka bukan sahaja memandang dan jiwa mereka bukan sahaja menilai kebaikan itu sebagai nikmat, tetapi mereka memandang dan menilai UJIAN itu juga sebagai rezeki dan nikmat yang harus disyukuri.

Bagaimana untuk bersyukur?

Harus kita sedar, kita hanyalah manusia yang dicipta dari makhluk yang hina dan segala yang kita punya saat ini tidak layak kita punyai andai Dia tidak mengizinkannya. Tiada satu pun kejayaan atau kebanggaan yang kita miliki datang dengan usaha kita semata-mata melainkan nikmat itu dalah anugerah atas sifat Ihsan dan Rahim Allah S.W.T. Hadza Min ‘Indillah.. (semua ini datng dari sisi Allah).
Imam Al-Ghazali menjelaskan bahwa cara bersyukur kepada Allah S.W.T terdiri dari empat aspek, iaitu:

1. Syukur dengan Hati.

Syukur dengan hati dilakukan dengan menyedari sepenuhnya bahwa nikmat yang kita peroleh, baik besar, kecil, banyak maupun sedikit semata-mata kerana anugerah dan kemurahan Allah S.W.T

FirmanNya yang bermaksud:
“Segala nikmat yang ada pada kamu (berasal) dari Allah”. (An-Nahl: 53)
Syukur dengan hati dapat menjadikan seseorang untuk menerima anugerah dengan penuh kerelaan tanpa merungut dan merasa bera, biarpun hanya memperoleh sekecil-kecil nikmat. Syukur dari hati inilah yang akan menatijahkan kesedaran akan kemurahan dan kasih sayangNya sehingga terucap kalimat tsana' (pujian) kepada-Nya.

2. Syukur dengan Lisan.

Hati yang sangat yakin bahwa segala nikmat yang diperoleh dating hanya dari Allah S.W.T secara automatik akan mengucapkan “Alhamdulillah” (segala puji bagi Allah). Hal ini disebabkan hati yang bersyukur akan membuahkan lisan yang turut bersyukur. Sedang dia menyedari bahwa manusia hanyalah perantara dan hanya Allah yang paling berhak menerima segala pujian. Dialah Pemilik Segala Kebaikan.

3. Syukur dengan Perbuatan.

Syukur dengan perbuatan bererti menghargai dan memanfaatkan segala nikmat dan kebaikan yang diterima semata-mata di jalan yang diredhai oleh Allah S.W.T. Selain itu, kita haruslah memperbanyakkan ibadah soleh dan mendekatkan diri denganNya.
Orang yang kaya hendaknya membahagi hartanya dengan zakat, sedekah dan seumpamanya. Orang yang berilmu pula berkongsi ilmunya dengan mengajarkannya kepada sesama manusia, memberi nasihat, berdakwah dan sebagainya. Ini dalah sontoh bersyukur yang dizahirkan dalam bentuk perbuatan.

Allah S.W.T berfimran yang bermaksud:

“Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah engkau nyatakan (dengan bersyukur)”
(Adh-Dhuha: 11).

4. Menjaga Nikmat dari Kerosakan.

Setelah memanfaatkan nikmat dengan sebaiknya, seharusnya kesyukuran itu menjadikan kita menjaga dan memelihara nikmat itu pula. Kita haruslah menyedari betapa mahalnya untuk memperoleh nikmat tersebut dan beriltizam untuk menjaganya dengan baik dan tidak bersikap lalai dengan nikmat tersebut.
Sebagai contoh, nikmat iman dan Islam. Kita haruslah menjaga nikmat ini daripada dilenyapkan daripada kita oleh Allah S.W.T dengan menghindari perkara-perkara yang melemahkan iman dan membawa kepada amalan yang menyebabkan riddah (murtad). Malah, nikmat ini harus terus dipupuk dengan amal-amal kebajikan.

Adapun rasa bersyukur ini perlu diminta dan dipupuk. Berdikit-dikit biarpun payah Namun, Allah melihat usaha kita. Justeru, ayuhlah sama-sama kita berusaha dan berdoa kepada Allah S.W.T agar menjadi golongan yang bersyukur kerana mereka yang bersyukur dijanjikan nikmat yang masyaAllah!! Lebih berlipat kali ganda.Mudah-mudahan saat ujian datang, kita tetap memperbanyakkan bersujud padaNya.




Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Ibrahim:7)

p/s: Ana nak ambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah buat sahabat2 yang telah mendirikan masjid sepanjang cuti sekolah ini. Semoga rumah tangga kalian dilimpahi rahmah, sakinah wa mawaddah.. :)


Allahua'lam

Leave a Reply